Walther Ingo, Van Gogh

Van Gogh. The Complete Paintings

Deze prachtige uitgave van Taschen biedt kennis van en inzicht in het leven en het werk van Vincent Van Gogh die ik tot dusverre nog niet had. Ik heb op diverse plaatsen wel schilderijen van hem gezien, zoals in Nuenen, Kroller Müller en het Van Goghmuseum in Amsterdam, maar dit boek vertelt veel over het levensverhaal van Vincent en zijn enorme creativiteit. Zijn carrière als schilder heeft eigenlijk maar kort geduurd, nog geen tien jaar, van 1881 tot 1890 toen hij op zijn zevendertigste een einde aan zijn leven maakte. Over het leven van Vincent is veel bekend omdat hij vele honderden brieven aan zijn jongere broer Theo stuurde die deze allemaal bewaarde. Na de vroege dood van Vincent en ook die van Theo, ging de weduwe van Theo de nalatenschap beheren. Vincent had geen gelukkige relatie met vrouwen, in Den Haag woonde hij enige tijd samen met een prostituée maar die relatie beklijfde niet. Vincent stortte zich op het schilderen en Theo zorgde voor geld, zodat Vincent zijn werk kon doen. Vincent schilderde in Brabant, in Den Haag, in Drenthe. Later ging hij naar Frankrijk, naar Parijs, Arles, Saint Remis en Auvers sur Oise. Hij ontmoette er de schilder Gauguin, maar dat contact verliep dramatisch.
Pas tegen het einde van zijn leven kreeg Vincent enige erkenning voor zijn werk, er kwamen tentoonstellingen van zijn werk in Brussel en Parijs en hij verkocht welgeteld één schilderij bij zijn leven, voor 400 franc. Nu worden er miljoenen voor zijn werk neergeteld. Indrukwekkend zijn ook de schilderijen die hij in de psychiatrische inrichting maakte waarin hij na het deels afsnijden van zijn oor werd opgenomen.
Het boek van Ingo Walther en Rainer Metzger bevat honderden afbeeldingen en is ook verder inhoudelijk interessant. Het is zeker niet alleen maar een kijkboek, maar een waardevolle inleiding op het werk van een man die het moeilijk had met zichzelf en die in korte tijd een enorme artistieke ontwikkeling doormaakte en daarbij ook zeer productief was. Er zijn vele honderden schilderijen van Van Gogh, op zeer veel plaatsen in de wereld te bewonderen. Het voordeel van dit boek is dat je dit hiermee ook thuis kunt doen, al blijft natuurlijk het oog in oog staan met bijvoorbeeld de portretten of de zonnebloemen een belevenis.
Vijf sterren voor de inhoud, de afbeeldingen en de vormgeving.
Trefwoorden: schilderkunst, Van Gogh, Nuenen, Arles.