Maeve Brennan, een bezoek

Book Cover
De novelle ‘een bezoek’ van de van oorsprong Ierse schrijfster Maeve Brennan is in haar nalatenschap aangetroffen en postuum uitgegeven. De hoofdpersoon, de 22 jarige Anastasia komt na een verblijf van enige jaren in Parijs, terug in Dublin. Zij bezoekt daar haar oma, de moeder van haar vader. Haar eigen vader en moeder zijn inmiddels al overleden, nadere informatie daarover vind je niet in het boek. Wel lees je dat haar vader veel ouder was dan haar moeder en dat het huwelijk niet gelukkig was. De ontvangst door de oma, mevrouw King, is allesbehalve hartelijk. Anastasia krijgt het gevoel dat ze wordt afgewezen, net als eerder haar moeder. Ze probeert toch toenadering te zoeken, maar oma is daar niet van gediend. De titel, in het Engels ‘ a visitor’, dus niet ‘een bezoek’ maar ‘een bezoeker’ slaat niet op Anastasia maar op een oude vriendin van mevrouw King, juffrouw Kilbride die juist wel toenadering tot de jonge vrouw zoekt. Anastasia weigert echter uiteindelijk naar de begrafenis van juffrouw Kilbride te gaan terwijl mevrouw King en haar oude huishoudster dat wel doen, vol verwijten naar Anastasia en indirect naar haar moeder, de vroegere schoondochter van mevrouw King die zij nooit heeft gemogen. <br />Anastasia is een eenzaam jong meisje, dat worstelt met afwijzing. Ze heeft in Parijs niets meer, maar kan ook niet meer aarden in Dublin. De schrijfster, die een groot deel van haar leven in de Verenigde Staten woonde, was zelf ook een ontwortelde persoon. Ze bracht vele jaren in een Amerikaanse inrichting door.<br />Het boek is een korte, maar intense novelle, met veel onderhuidse lading. Een aanrader!