Jacques Borger, Stad van Rotterdammers

Stad van Rotterdammers

In 2003 werd in het Rotterdamse Schielandhuis een tentoonstelling geopend over de geschiedenis van Rotterdam vanaf 1880 tot het begin van de 21e eeuw. Tegelijkertijd verscheen het boek ‘ Stad van Rotterdammers’ dat los van de tentoonstelling ook heel goed zelfstandig gelezen kan worden. Het boek wandelt in korte hoofdstukken door de geschiedenis van Rotterdam en beschrijft zowel de successen als de miskleunen van de stad Rotterdam. Rotterdam groeide aan het einde van de negentiende eeuw snel uit tot een grote stad, met toen al bijna een half miljoen inwoners. De stad kende veel armoede. De conservatief liberale burgemeester Zimmerman wilde rond 1920 een nieuw Stadhuis en wilde de achter het Stadhuis gelegen oude volksbuurt rond de Zandstraat slopen, met steun van de Christelijke partijen die niks ophadden met deze ‘rosse buurt’, waar zeelieden en andere hunkerende mannen ‘s avonds op avontuur uitgingen.
Het centrum van Rotterdam is door de oorlog onherkenbaar veranderd, ooit was het Hofplein een centrum van vermaak, waar bijvoorbeeld de beroemde Louis Armstrong optrad.
Het boek besteedt ook veel aandacht aan de architectuur, zowel aan de tuindorpen uit het begin van de twintigste eeuw als aan de buitenwijken van de jaren zestig en zeventig. De Lijnbaan, zo genoemd naar een vroegere fabriek die daar stond, was het eerste winkelcentrum in zijn soort in Nederland. Rotterdam was ook de eerste Nederlandse stad met een metro. Helaas werd in Rotterdams zuid uit zuinigheid gekozen voor een lelijke bovengrondse metrobaan. Dat zie je als de metrostations Rijnhaven en Maashaven bezoekt. Bij het later aangelegde metrostation Wilhelminaplein is dit beter aangepakt.
Een historisch moment was de Europese voetbaltitel toen de Coolsingel bomvol stond.
Het boek is met zijn goed gekozen foto’s een leuke inleiding in de ‘Rotterdamkunde’ . Daarom van harte vier sterren.
Trefwoorden: Rotterdam, geschiedenis, 20e eeuw. architectuur.