De wegen van Marga Minco

Johan Snapper was hoogleraar Nederlandse taal- en letterkunde aan de Universiteit van Berkeley in Californië. Hij is de auteur van het boek ‘ de wegen van Marga Minco’,  waarin hij het leven en vooral het werk van Marga Minco nauwkeurig beschrijft en analyseert.

Het boek nodigt uit tot het opnieuw en beter lezen van haar verhalen en romans. De foto op de voorzijde van de kaft toont Marga als jonge vrouw in Amsterdam, pal na de bevrijding. De lach op haar gezicht lijkt aan te geven alsof er een last van haar is afgevallen,  maar  dat is bedrieglijke schijn. Haar broer, zus en ouders hebben de oorlog niet overleefd omdat zij zijn vermoord.  Ook de joden die de oorlog wel overleefden, werden in het naoorlogse Nederland vaak helemaal niet gastvrij ontvangen. Marga Minco’s verhalen en boeken gaan voornamelijk over de oorlog en de langdurige gevolgen ervan.

Snapper analyseert vooral de motieven en beelden in het werk van Minco,  zoals het huis,  de brug, het reizen met de trein.

Het boek is niet meer nieuw te krijgen,  maar nog wel tweedehands. Wat ik plezierig vind aan het boek is dat het met voelbaar respect en met inlevingsvermogen is geschreven, zonder dat het ontaardt in blinde verering. Juist omdat Marga Minco zo ‘ kaal’ schrijft, is het behulpzaam om via een literaire gids zoals Snapper die biedt de diepere lagen van haar werk te ontdekken.

Ze is inmiddels een van de oudste nog levende Nederlandse auteurs, die in haar werk iets terug heeft proberen te winnen van wat in en door de oorlog kapot is gemaakt. Nooit zal je de verschrikkingen ongedaan kunnen maken, maar je kunt wel iets doorgeven van wat het verlies voor haar en velen heeft betekend. Dat heeft Marga Minco gedaan. Daarin schuilt de blijvende waarde van haar werk. Johan Snapper heeft dat helder onder woorden gebracht.