G. Simenon, Maigret in het hellegat

Deze bundel bevat vier verhalen. In het eerste verhaal, ‘ De oude dame uit Bayeux’ wordt een oude weduwe dood aangetroffen. Haar jonge gezelsschapsdame doet aangifte. Een neef van de oude vrouw beschuldigt de jonge meid van laster. Hij kan echter profijt trekken van de erfenis. Het verhaal speelt in Caen, ver van het Parijs waar Maigret vertrouwd is. Hij stuit bij zijn onderzoek op wantrouwen van plaatselijke magistraten. Hij laat zich niet uit het veld slaan en ontrafelt wat er gebeurd is. De moordenaar valt hard door de mand.

Het tweede verhaal, tevens de titel van de bundel, speelt in Nemours, ook ver buiten Parijs. Centraal staat een dubieuze kroeg, ‘Het hellegat’ en een chauffeur op weg van Parijs naar Nice die daar met een jong meisje logeert. Er blijkt een lijk in de kofferbak te liggen. Maigret doet met betrokkenen een reconstructie en dit leidt tot een vernuftige oplossing. Het jonge meisje komt uiteindelijk met de schrik vrij.

Het verhaal ‘Maigret in het Hellegat’ vind ik erg sterk. Maigret en zijn medewerkers zijn op het spoor van een Poolse seriemoordenaar. Een andere Pool biedt zijn diensten aan om deze te vinden. Het gaat om Stan, de killer, die al veel op zijn geweten heeft. Uiteindelijk blijkt het niet te gaan om een van de mannen die zij op het oog hadden, maar …
Ik verraad de plot niet, maar ik zag deze niet van tevoren aankomen.

In het slotverhaal Hotel l’Etoile du Nord’ is Maigret op het punt met pensioen te gaan. In het hotel dichtbij Gare du Nord is een man vermoord, die werd vergezeld door een jong meisje. Zij lijkt verdacht en ze gedraagt zich bij het verhoor door Maigret zeer onhebbelijk en agressief. Toch zegt zijn intuïtie Maigret dat de vork anders in de steel zit. De plot is toch verrassend. Het portret van het opstandige meisje is sterk geschetst.