Camille Bourniquel, Chopin

Chopin groeide op in Polen, als zoon van een leraar Frans aan het gymnasium in Warschau. Al als kind ging hij componeren en speelde hij virtuoos piano, zijn favoriete instrument. Hij speelde in concertzalen in Berlijn, München en Wenen en werd al op jonge leeftijd een ster. Hij had enkele vrouwelijke jeugdliefdes, maar voelde zich ook tot mannen aangetrokken, wat tot op heden in Polen een taboe-onderwerp is. Hij vestigde zich in Parijs, waar hij een verhouding kreeg met de schrijfster George Sand, die zich bij voorkeur als man kleedde en die zich graag ontfermde over het muzikale genie, met een broze gezondheid. De auteur beschrijft in het eerste deel zijn levensloop, waarbij hij Chopin recht doet door hem niet alleen in het hokje te stoppen van het kwetsbare genie, maar ook zijn eigen identiteit als mens en kunstenaar aan de lezer laat zien. Chopin verbond de Slavische cultuur met die van het Westen, hij speelde en componeerde subtiel en vloeiend, een zwakke kant is dat hij vooral voor de piano componeerde en niet voor orkesten. Als kunstenaar liep hij vooruit op het impressionisme in de schilderkunst. Het boek is door uitgeverij Het Spectrum als pictura pocket uitgebracht. Chopin werd geboren in 1810 en overleed in 1849, op 39 jarige leeftijd. Er zijn van hem al foto’s gemaakt. In het tweede deel worden de hoogtepunten van zijn werk besproken. De Poolse volksmuziek heeft veel invloed op zijn werk gehad. Chopin is een unieke figuur in de muziekgeschiedenis. Ooit was ik in Warschau in een park, waar Chopin werd gespeeld, op een warme dag in juli 1973. Het leek alsof het park mooier werd door de muziek. Dat is wat kunst vermag, de werkelijkheid een beetje optillen.