R.J. Peskens, Mijn tante Coleta

7109487

De bekende uitgever Geert van Oorschot schreef zelf ook romans en verhalen, onder het pseudoniem R.J. Peskens. Deze spelen zich af in Vlissingen waar Van Oorschot opgroeide. In ‘mijn tante Coleta heeft de bijna zestienjarige ik-figuur een hartstochtelijke relatie met de jonge echtgenote van een jongere broer van zijn vader. Ze is nog geen twintig, dus maar een paar jaar ouder dan de hoofdpersoon. Toch is zij duidelijk in zijn ogen geen leeftijdgenote maar een volwassen vrouw terwijl hij een puber is, zonder seksuele ervaring. Ze verleidt hem als ze gaan zwemmen en ook bij haar thuis, waar ze hem naar het bed leidt. Het lukt hem dan niet om echt opgewonden te raken, hij blokkeert. Coleta vindt haar man, Piet, maar saai en ze neemt het overspel licht op. Het huwelijk van de ouders van de hoofdpersoon is ook niet al te best. De vader is sociaal Democraat, de moeder links anarchistisch en fel-recalcitrant. Aanvankelijk willen de ouders niks met Coleta en Piet te maken hebben, maar uiteindelijk vinden de moeder en Coleta elkaar in hun opstandigheid. Ze zoeken elkaar op. Dit luidt het einde in van de geheime liefdesrelatie. Coleta vindt de moeder nu interessanter dan de zoon, ze noemt haar een held. De hoofdpersoon vertrekt na het voltooien van de middelbare school naar de Randstad en gaat daar aan het werk. Hij laat Coleta achter zich en ook zijn ouders en zussen.
Het boek is in eerste instantie een liefdesverhaal over een relatie in de taboesfeer en vervolgens een karakterroman over de weerbarstige en onredelijke moeder en de verzoenende vader, die als het er op aankomt toch om zijn echtgenote geeft. Het boek gaat dus over meer dan erotische liefde, maar ook over liefde van een diepere orde.
Het omslag van het boek, met een beschaduwde afbeelding van een jonge vrouw, past goed bij deze zwoele roman.