George Orwell, Animal Farm

Animal Farm by George Orwell

Animal Farm, in het Nederlands ‘De boerderij der dieren’, is een gruwelijk sprookje, een allegorie op menselijk gedrag, voor het eerst gepubliceerd in 1945. Orwell vertelt het verhaal van de dieren die de boerderij van boer Jansen over gaan nemen onder het motto dat zij het allemaal veel beter en democratischer gaan aanpakken. Alle dieren zijn immers gelijk, zo is de leus. In de praktijk gaat dit mooie ideaal geleidelijk aan ontaarden en blijken sommige dieren meer gelijk dan andere. Ook de dieren kennen hun meesters en slaven. Het eindigt in totale verloedering. Orwell wilde hiermee het communisme en met name het Stalinisme hekelen, met zijn wrede terreur en onderdrukking van mensen. Maar het thema van het boek is helaas veel universeler dan dat het gaat over een bepaalde historische periode. Het zichzelf verheffen van mensen op basis van ideologie of geloof komt steeds weer terug en ook vallen er steeds opnieuw slachtoffers. De oude leider van Rhodesië, Ian Smith deugde niet, zijn revolutionaire opvolger Mugabe nog minder, de Taliban terroriseren nu onder het mom van de Islam de Afghaanse bevolking en de wereld kijkt toe of kijkt weg. Ook in het klein kom je sektarische vormen van Animal Farm gedrag tegen, ik heb daarvan in mijn leven ook voorbeelden meegemaakt, bijvoorbeeld bij mensen die zichzelf idealist noemden. Zij vonden zichzelf volstrekt superieur aan anderen en meenden in absolute zin het gelijk aan hun zijde te hebben. <br />Animal Farm is een beknopte novelle, terwijl ‘1984’, dat in 1948 uitkwam, veel uitgebreider is en meer een roman is. Animal Farm hoort naar mijn idee tot de belangrijkste boeken uit de wereldliteratuur omdat het verhaal van alle tijden is. Je kunt er somber van worden, zoals ik dat overigens meer bij ‘1984 ‘ werd, je kunt het ook met enige troost lezen als je het animal farm gedrag onder ogen kunt zien en daarbij ook in de eigen spiegel kunt kijken. Het jezelf beter vinden dan een ander, niets menselijks is ons immers vreemd. <br />Een boek om te lezen en te herlezen!<br />Trefwoorden: totalitair systeem, terreur, inzicht in menselijk handelen
<br/><br/>
.