Connie Palmen, Als een weke krijger

30516895

Toen Connie Palmen in 2005 vijftig jaar oud werd, bracht uitgeverij Prometheus een bundel uit van velerlei stukken die niet eerder in boekvorm waren gepubliceerd. Oneerbiedig zou je het een allegaartje kunnen noemen, omdat de columns en beschouwingen zeer uiteenlopend zijn en ook sterk wisselen in taalgebruik en pretentie. Meer welwillend kun je zeggen dat het boek veel laat zien van Connie als persoon, als dochter, als partner van Ischa Meijer en Hans van Mierlo, als bewonderaarster van auteurs zoals Nooteboom en Hugo Claus. Ze biedt ook wat meer inzicht in haar eigen werk, met een uitgebreide analyse van haar roman, 'De wetten'. In het boek staan ook filosofische essays die wat minder aan mij besteed zijn. Ze heeft ook een bijdrage in een Amsterdams blad voor politiemensen geschreven, in zeer toegankelijke taal, over wat we nu grensoverschrijdend gedrag noemen. Het gaat over een avontuur dat ze als achttienjarige meemaakte toen twee Parijse politieagenten haar en een vriendin van haar naar het huis van een van hen meenamen om daar seksuele avances te maken. Connie beet effectief van zich af. Een verhaal ter lering en vermaak van Amsterdamse agenten om geen misbruik te maken van meisjes of jonge vrouwen. Connie beschrijft ook haar reizen door Amerika met Ischa Meijer en blikt met weemoed op hem terug. Indrukwekkend vind ik ook de odes aan Hugo Claus ter ere van zijn 70e en 75e verjaardag. Ze beschrijft hem als een grote man in wie het kleine jongetje bewaard is gebleven, opgevoed in een klooster, met een duidelijke verwijzing naar zijn naam, de claustrofobie van zijn jeugdjaren, zoals heel goed te herkennen in 'Het verdriet van Belgie'. Tot slot is ook een rode draad de lijn van het kleine meisje uit een Limburgs dorp, katholiek opgevoed, naar het grote wereldse Amsterdam, waar ze inmiddels al lang niet meer buiten kan, maar haar wortels wil ze niet loochenen. Ook haar vader en moeder en broers komen in beeld. Een goed boek als je wat meer inzicht wil hebben in wat Connie Palmen als mens en schrijfster drijft.