Peter Vos, Peter Vos, tekenaar

Peter vos, tekenaar, Peter Vos | 9789025412845 | Boeken | bol.com

In dit mooi uitgevoerde gebonden boek staan diverse bijdragen van vrienden en bekenden van de tekenaar Peter Vos. Het boek werd uitgebracht in 1995. De bundel is samengesteld door Rinus Ferdinandusse, hoofdredacteur van Vrij Nederland en Peter Vos. In het boek staan gedichten van Alain Teister, Wim Jens, Judith Herzberg, Fritzl ten Harmsen van der Beek, Jan Eijkelboom en Ed Leeflang, geïnspireerd door de tekeningen van Peter Vos. Daarnaast zijn er bijdragen van Aad Nuis, Ben van der Velden, Eelke de Jongh en Rinus Ferdinandusse. Vos tekende veel dieren, vaak met menselijke trekken. Hij was geïnspireerd door de Metamorfosen van Ovidius. Vos had een grote literaire belangstelling en belezenheid. Naast deze bijdragen bestaat de hoofdmoot van het boek uit het werk van Peter Vos zelf, zijn tekeningen en grafisch werk. Dit is in vijf delen onderverdeeld: 1. Zijn jeugdwerk en studiejaren. 2. Zijn werk geïnspireerd op de literatuur. 3. miniaturen en dierenwereld, vaak ter grootte van een postzegel. 4. Grafiek. 5. werk in opdracht en brieven. Bekend is het beestenkwartet dat hij in 1970 voor Vrij Nederland maakte. Mooi vind ik ook de persoonlijke tekeningen die hij van zijn vader en zijn zoon maakte, Peter Vos tekende graag in dummies. Dat zijn boeken waarvan alleen de eerste zestien pagina’s bedrukt zijn en de rest blanco zijn, dus ideaal om te tekenen. De vader van Peter Vos werkte, net als mijn vader bij Uitgeverij Het Spectrum en als kind ben ik wel eens daar thuis geweest. Zijn moeder was toen al overleden.
Het boek bevat een mooie selectie van het werk van Vos plus diverse liefdevolle bijdragen.

Zie ook: Peter Vos, tekenaar