Marga Minco, Het bittere kruid

Het bittere kruid by Marga Minco<.
Het bittere kruid is het eerste boek dat Marga Minco publiceerde, in 1957, twaalf jaar na de oorlog. Ze beschrijft in korte hoofdstukken hoe ze als jong meisje in Breda leefde, met haar ouders, broer en zus. Ze had met hen een vredige jeugd. Door het antisemitisme werden Joodse mensen steeds meer apart gezet en geïsoleerd. Haar vader dacht aanvankelijk dat het niet zo’n vaart zou lopen. Maar de joden moesten eerst naar Amsterdam en later naar Westerbork om van daaruit naar vernietigingskampen te worden gestuurd. Marga wist als enige van het gezin te overleven, door onder te duiken. Ze liet haar haar blond bleken om maar geen Joods uiterlijk te hebben. Het boek zit vol kleine vaak wrange observaties. Een buurmeisje uit Breda komt voor het vertrek naar Amsterdam nog wat dure persoonlijke spullen bij het gezin Minco halen onder het motto ‘dat jullie er toch niks meer aan hebben’. Het boek roept veel emotie op, juist omdat het zo kaal en onderkoeld is geschreven. De sobere en indringende tekeningen van Herman Dijkstra ondersteunen het verhaal, zonder zich op de voorgrond te dringen. <br />Het boek blijft een waardevol document over de geschiedenis van de jodenvervolging in Nederland en ook over de houding van veel Nederlanders in de oorlogstijd en ook al voor de oorlog toen er hier ook een voedingsbodem voor antisemitisme was. Mensen zoals de ouders van Marga wilden eerst niet in het extreme kwaad geloven dat hun leven kapot zou maken. Het is ook bijna niet te bevatten, ook zoveel jaren later.

Trefwoorden: #jodenvervolging, #onderduik, tweede Wereldoorlog