Een beloofd land by Barack Obama

by

16820404
's review
 ·  edit

bookshelves: biografie, in-bezit, politiek, mens-en-maatschappij

Barack Obama was misschien niet de beste president die de VS ooit heeft gehad, hij is ongetwijfeld wel de beste schrijver van alle Amerikaanse presidenten en er zijn ook maar weinig andere politici die aan zijn verbale niveau kunnen tippen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Churchill die ooit de Nobelprijs voor literatuur kreeg. Obama kreeg overigens al vroeg in zijn presidentschap de Nobelprijs voor de vrede. Barack schrijft uitgebreid over zijn jeugd en zijn herkomst. Ook hoe Michelle op zijn levenspad komt. Zij brengt in belangrijke mate structuur in zijn leven, ze is bepaald niet het ‘vrouwtje van’. Het verbale talent van Obama heeft hem ongetwijfeld geholpen het uiteindelijk tot president te brengen. Yes we can, werd zijn lijfspreuk en hij wist het hiermee binnen de Democratische partij te winnen van Hillary Clinton, die meer tot het bestuurlijke establishment behoorde dan de zwarte senator uit Illinois. Barack en Michelle hadden nog altijd te maken met raciale vooroordelen. Het boek neemt je mee in het Witte Huis en het ‘Oval Office’ en in de afwegingen en de verantwoordelijkheden van de president. Na de onderlinge strijd met Hillary werd zij toch minister van buitenlandse zaken in de regering Obama. Joe Biden werd zijn Vice President. Biden was daarmee een belangrijk adviseur. Obama gaat ook in op zijn privéleven, hij en Michelle willen dat de dan nog jonge dochters zo normaal mogelijk opgroeien. Het omvangrijke boek behandelt de periode tot en met het einde van zijn eerste periode als president. In 2012 begon zijn tweede periode. Het tweede deel van de autobiografie komt over enkele jaren uit. De naam Trump valt in het boek tegen het einde enkele keren. Een groter verschil dan tussen deze twee mannen is nauwelijks denkbaar. Je moet er toch niet aan denken de autobiografie van ‘The Donald’ onder ogen te krijgen. Ik heb het boek in de Nederlandse vertaling gelezen. Ik ergerde me daar aan het groot aantal slordigheden in de sfeer van taal- en zetfouten. Kennelijk haastwerk. Een goede uitgever hoort dat echt beter te doen. Een Beloofd land is duidelijk de titel van een boek van een man met een missie. Barack was een kleuter toen Martin Luther King zijn beroemde ‘I have a dream’ toespraak hield. Misschien droomde hij toen wel dat een kleine zwarte jongen ooit president van de Verenigde Staten zou worden. Die droom is dan toch uitgekomen, ook al is ook bij Obama zeker niet alles gelukt. Maar hij heeft het geprobeerd en hij heeft er mooi en goed over geschreven. Het is letterlijk en figuurlijk een stevig boek.

Trefwoorden: politiek, Verenigde Staten, biografie.