F. Springer, De gladde paal van macht

Book Cover

‘De gladde paal van macht’ is het enige boek van Springer dat zich afspeelt in een fictief land. Het land D’ Unia ligt ver van de bewoonde wereld en wordt bevolkt door nazaten van vroegere zeevaarders en door oorspronkelijke inwoners. Na een machtsstrijd is Wister Hazeltor premier van het land geworden. Hij heeft een mooie westerse vrouw, Laurie. Brigadier Ohme is verantwoordelijk voor de binnenlandse veiligheid. Hij heeft een jonge dochter, Bea van negentien jaar. De charmeur Hazeltor heeft haar zwanger gemaakt. Ohme vergeeft hem dat niet. Er ontstaat een machtsstrijd. Hazeltor probeert zich te beroepen op de traditionele cultuur en godsdienst van het land, die nogal gewelddadige kanten heeft, zoals kannibalisme. Uiteindelijk wordt de machtsstrijd Hazeltor fataal. Laurie houdt nog van haar man maar hij bereikt haar niet meer. ‘De gladde paal van macht’ is een verhaal over macht in een land dat wel elementen in zich heeft van een vroegere Nederlandse kolonie zoals Nieuw Guinea. Ik vind het niet het meest geslaagde boek van Springer omdat hij vooral een goede verteller is die veel landen van binnenuit kende omdat hij er als diplomaat werkte. In dit boek dat deels buiten de herkenbare wereld staat, komt het vertellen minder tot zijn recht omdat je als lezer je lastiger vereenzelvigt met een fictief land dat toch omgeven wordt door New York, Amsterdam, Australië etc. Het is dus geen fictieve wereld zoals bij Tolkien maar iets dat tussen fictie en realiteit in zweeft. Dat biedt de lezer, althans mij, minder houvast.