Anton Koolhaas, Een schot in de lucht

12898400

Anton Koolhaas schreef het boekenweekgeschenk voor het jaar 1962. Zoals vaker bij hem spelen dieren in dit boek een belangrijke rol als personage. De hond Dilan speelt zelfs de hoofdrol. Hij gaat als een zwerfhond op pad, ontmoet een andere hond Moppie en er gebeurt een zwaar verkeersongeluk omdat een automobliste voor hem uit probeerde te wijken. Zij raakte ernstig gewond en de bestuurder van de andere auto overleed. Ook Moppie komt om. Dilan is zich van geen kwaad bewust en loopt naar het station en naar een spooremplacee, waar een goederentrein met kolen gaat ontsporen omdat de wisselwachter levensmoe lijkt te zijn en de wissels bewust verkeerd zet. De vrouw die ernstig gewond raakte was op weg naar haar minnaar, een schilder. Een relatie die overigens weinig diepgang had. Koolhaas weet het verhaal boeiend te vertellen en ondanks de dwaze verwikkelingen geloofwaardig te houden. Knap is zijn inlevingsvermogen in een hond die op een druk station loopt en zijn ogen op de kniehoogte van mensen heeft met een wirwar van benen om zich heen. De tekeningen in het boek zijn van diverse kunstenaars zoals Peter Vos en Metten Koornstra.

Een schot in de lucht

12898400

12898400