Andre Gide, De pastorale symphonie

20434963. sy475 De pastorale symfonie is een novelle die André Gide in 1911 schreef. Het verhaal draait om een dominee die zich ontfermt over een blind meisje, dat hij een betere toekomst wil geven. Het verhaal is geschreven in dagboekvorm. De dominee denkt dat hij uit verheven motieven handelt, maar er is in feite sprake van erotische liefde. De echtgenote van de dominee reageert dan ook korzelig op de relatie van haar man met het blinde meisje. Ook hun zoon heeft een oogje op het meisje en wordt daarmee een concurrent van zijn vader. Het verhaal werkt er naar toe dat het meisje letterlijk en figuurlijk steeds meer gaat zien en uiteindelijk de dominee door heeft. Ze betaalt daarvoor een zware prijs. De pastorale symfonie is achter het verhaal ook een zoektocht naar de betekenis van de Christelijke moraal en de hypocrisie van de dominee, misschien wel het alter ego van Gide, die getrouwd was, maar zich steeds meer bekende tot de homoseksuele liefde en daar tegelijkertijd mee worstelde. We hebben het hier over ruim een eeuw geleden, toen buitenechtelijke liefde en zeker ook homoseksualiteit nog meer taboe was dan nu. Dit boek is een sleutelwerk in het werk van Gide, een van de Franse auteurs die bekroond zijn met de Nobelprijs voor literatuur.
Het verhaal is nog altijd lezenswaardig, al vind ik de bijna heiligverklaring van het blinde meisje meer romantisch dan realistisch.
Trefwoorden: blind meisje, overspel, dominee, geloof