Koos van Zomeren, Het verhaal

Book Cover

Koos van Zomeren vertelt het verhaal van de oom van de ik-figuur die sterk op Koos van Zomeren lijkt. Zowel de oom als de ik-figuur heten Felix. De jonge Felix is vlak na de oorlog geboren, wordt eind jaren zestig actief in het ‘linkse’ Nijmegen, werkt als journalist en is actief bij de toen nog radicale SP. Oom Felix is beroepsmilitair en is als jonge militair uitgezonden naar Indonesië in het kader van wat toen de politionele acties heetten. De jonge Felix en oom Felix hebben een bijzondere band met elkaar. Als kind zit hij bij oom op schoot, onder de indruk van zijn pak en zijn snor. Later merkt hij dat zijn oom trauma’s aan de koloniale oorlog heeft overgehouden. Hij vertelt zijn neef dat hij bij een moordpartij op Java betrokken is geweest, een waarheid die hij lang had verzwegen. Maar was het wel de waarheid? Het was in ieder geval wel zijn trauma, dat leidde tot zijn zelfgekozen dood, zo’ n kleine veertig jaar na de politionele acties. De ik-figuur wil het uitzoeken en komt uiteindelijk terecht bij de minister van Defensie, die Job heette. In het midden van de jaren tachtig was Job de Ruiter namens het CDA minister van Defensie, dus de voornaam Job is niet fictief. Het is dus ook waarschijnlijk dat dit gesprek echt heeft plaatsgevonden. Uit dit gesprek bleek dat de militair Felix Rutten niet bij de moordpartij betrokken kon zijn, omdat hij niet in die buurt verbleef en ziek was. Hij had dus een schuld op zich genomen die hem niet toekwam.
Koos van Zomeren beschrijft dit familiedrama met sterke betrokkenheid, maar ook met de nodige zelfspot over zijn radicale politieke verleden en zijn eerste stappen in de journalistiek. Na het schrijven van thrillers werd Koos van Zomeren in de jaren tachtig steeds meer een serieuze schrijver. Het grappige is dat hij dat in deze autobiografische roman ook benoemt, die daarmee ook een reflectie op zijn schrijverschap biedt. Zelfs zijn fascinatie voor vogels komt er in aan de orde.