Petr Ginz, Praags dagboek

15725259

Petr Ginz was een Joodse jongen die in Praag woonde. Hij werd geboren in februari 1928, dus ruim een jaar eerder dan Anne Frank die in het Amsterdamse Achterhuis haar dagboek bijhield. Ook Petr hield een dagboek bij. Het verschil met Anne was dat hij niet was ondergedoken, maar in de eerste jaren van de oorlog nog een min of meer ‘normaal’ leven leidde. Hij ging naar school en speelde met vrienden. De onderdrukking van alles dat Joods was, nam ook in Praag steeds onheilspellender vormen aan. Joden mochten op steeds minder plekken komen, moesten een gele ster dragen, werden maatschappelijk buitengesloten. Petr hield een dagboek bij waarin hij korte notities schreef over de dagelijkse gebeurtenissen. Hij had niet de pretentie om literair te schrijven. Uit het boek blijkt dat hij zeer hoogbegaafd was, met belangstelling voor de wetenschap en met het gebruik van formuleringen die je niet bij een dertienjarige verwacht. Geleidelijk aan werden vanuit Praag steeds meer joden gedeporteerd en uiteindelijk in een concentratiekamp vermoord. Dat lot trof ook Petr die eerst in Theresienstadt terecht kwam en later in het vernietigingskamp Auschwitz-Birkenau waar hij in 1944 om het leven kwam, net zestien jaar oud. Zijn jongere zus trof hem nog in Theresienstadt. Zij overleefde de oorlog. Ze kwam in 2003 alsnog in het bezit van de twee dagboekjes die Petr had geschreven. Zijn beroemde tekening over een maanlandschap werd in 2003 door de eerste Israëlische kosmonaut in de ruimte meegenomen.
Het boek is een hartverscheurend document. Het voelt raar aan om sterren te geven aan een boek van een jongen die gedwongen sterren droeg, het is wat betreft sterrenstatus een boek buiten mededinging. Maar het is wel een van de beste boeken over de gruwelijkheid van haat en discriminatie die ik ken.
Trefwoorden: holocaust, oorlog, Praag, joden