F. Bordewijk, Bint

12616982

Bint is een klassieker uit de Nederlandse literatuur. Het boek verscheen in 1934 en werd toen uitgebracht door 'De gemeenschap'. Het boek gaat over een middelbare school met Bint als rector. De hoofdpersoon is de Bree, tijdelijk leraar in de vierde klas. Bint is voor orde en tucht, hij wil niet dat de leraren 'afdalen' tot het niveau van de leerlingen, maar deze moeten juist 'opklimmen' door ze streng aan te pakken. Bint is hierin hard, hij gaat over lijken. Als een jongen zelfmoord pleegt omdat hij zich geisoleerd voelt, toont hij geen emotie, hij heeft geen respect voor zwakte. Het collectief gaat voor het individu. De jaren dertig waren vooral de jaren van opkomend fascisme met autoritaire leiders zoals Mussolini en Hitler en in deze harde roman herken ik wel iets van het fascisme, het drillen en kapotmaken van individuen. De Bree vindt de filosofie van Bint wel interessant, het is ernst maar ook een Spartaans spel. Hij laat iets los van zijn autoriteit tijdens een fietstocht met twaalf leerlingen naar Belgie, hij drinkt dan met de puberale knapen en een enkel meisje. Daarna wil hij weer terug naar zijn autoriteit. De klas waar de Bree les geeft heet de hel, de vorige leraar werd er weggepest. Dat probeerden de leerlingen bij hem ook, maar hij verklaart hen de oorlog, er is sprake van voortdurende strijd. Bordewijk geeft de leerlingen en leraren tamelijk absurde namen zoals Ten Hompel, Heiligenleven en de vrouw Schattenkeinder, 'een sloddervos en ragebol', het enige meisje uit de klas.
Na het schooljaar gaat Bint met pensioen. De Bree wilde aanvankelijk gaan promoveren, maar tekent toch voor een jaar bij. Nu in de vijfde klas.

Een apart verhaal met een heel eigen taal..