Remco Campert, Jan Mulder, Familiealbum

15741596

Dit boekje kwam uit in 1999. In die tijd traden Remco Campert en Jan Mulder vaak samen op. Ze hadden ook een column in de Volkskrant onder de naam Camu.
In het eerste deel schrijft Jan Mulder vooral over zijn zoons Geret en Youri. Geret is beeldend kunstenaar, Youri was, net als zijn vader profvoetballer. Het verhaal is een liefdevolle ode van Jan aan zijn zoons, waarin hij in beide iets van zichzelf herkent. Het is associatief geschreven, soms een beetje van de hak op de tak.
Het verhaal van Remco Campert over zijn vader Jan vind ik indrukwekkender. Jan was net als Remco schrijver en dichter, maar het was vooral ook een afwezige vader die in het leven van Remco weinig zichtbaar was. Jan Campert is beroemd geworden vanwege het verzetsgedicht 'Het lied der achttien doden en Remco droeg de erfenis van zijn beroemde vader ongewild met zich mee. In dit persoonlijke verhaal haalt hij zijn persoonlijke herinneringen op maar ook documentatie uit archieven. Hij logeerde als kind bij de dichter Jacques Bloem en diens vrouw Clara Eggink, die later ook een verhouding met Jan had. Jan Campert overleed in een Duits kamp ( Neuengamme) toen Remco dertien was, tussen kind en puber. Hij groeide op bij zijn moeder en deels ook bij oma, omdat zijn moeder als actrice veel an haar hoofd had. Ze heette Joekie Broedelet en was tot in de jaren tachtig bekend. Het verhaal van Jan Mulder krijgt van mij drie sterren, dat van Remco Campert vier sterren. Het voegt echt iets toe n het beeld dat ik van hem heb.