Jane de Jongh, Wilhelmina, een levensgeschiedenis in foto's

Wilhelmina een levensgeschiedenis in foto's | BoekenPlatform.nl
Koningin Wilhelmina werd in 1880 geboren als dochter van Koning Willem de derde en Prinses Emma. Willem was de zestig reeds gepasseerd, Emma was twintig. Een huwelijk niet uit liefde maar vanwege de gewenste voortzetting van de Oranjedynastie. Eerdere zoons van Willem waren jong gestorven. De Leidse krant schreef in 1880 ter verwelkoming ‘ het is maar een meisje’, niet wetend dat het tot 2013 zou duren voor er weer eens een jongen op de troon zou komen. In 1890 stierf Willem en werd Prinses Emma koningin regentes totdat Wilhelmina achttien werd, in 1898. Wilhelmina bleef koningin van 1898 tot 1948 en vierde toen haar vijftigjarig regeringsjubileum en gaf het stokje door aan haar dochter Juliana.
Uitgeverij de Bezige Bij gaf bij die gelegenheid het boek ‘een levensgeschiedenis in foto’s’ uit met korte stukken tekst en enige uitleg bij de afbeeldingen. In het boek ontbreekt het aan kritische noten over bijvoorbeeld Prins Hendrik en Prins Bernhard, beide niet befaamd vanwege hun huwelijkstrouw. Maar daarover geen woord, ook niet over de vele schulden die Hendrik maakte.
De foto’s vertellen echter toch wel een verhaal. Als Wilhelmina als klein meisje ging schaatsen werd een baan helemaal voor haar afgezet, ‘ gereserveerd voor het Koninklijk huis’ en daar ging ze, eenzaam en alleen. Ze had vooral later een stoer, bijna militair imago en oogt op veel foto’s zeer zelfbewust.

‘ Met mij valt niet te spotten.’ Ze moest zich handhaven in een mannenwereld, vrouwelijke ministers had je niet en ook geen vrouwelijke generaals. Het boek bevat veel foto’s van officiële bezoeken zoals naar Engeland en de VS. Het dieptepunt en in zekere zin ook het hoogtepunt was voor Wilhelmina de periode van de Tweede Wereldoorlog, toen zij in Londen verbleef. Het boek bevat ook foto’s uit de persoonlijke sfeer, zoals Wilhelmina al schilderend of met kleindochter Beatrix op schoot. De kwaliteit van de zwart wit foto’s van 1879 tot 1948 is goed, het is een genoegen de afbeeldingen rustig te bekijken en daaruit iets meer te begrijpen van het levensverhaal van Wilhelmina.