Annejet van der Zijl, Fortuna's kinderen

In dit boek gaat Annejet van der Zijl verder en dieper dan zij al deed in het boekenweekgeschenk ‘ Leon en Juliëtte. Leon een jonge man uit het Westland trok twee eeuwen geleden naar de Verenigde Staten en wordt daar een succesvol zakenman. Als hij ziek wordt verpleegt een jong zwart meisje hem. Zij is een slavin in de plaats Charleston. Ze heet Juliette. Later koopt hij haar vrij en ze wonen dan samen, zonder dat zijn zakenvrienden dat weten, want een relatie met een zwarte vrouw is taboe, Ze krijgen een groot aantal kinderen. Hij gunt zijn vrouw en kinderen een beter leven en weet hen een voor heen naar Nederland te laten reizen, in die tijd zeker geen makkelijke opgave. Het gezin komt in een landgoed in het Westland te wonen, van slavin wordt Juliette een dame met zelf personeel. Leon reist van tijd tot tijd naar de VS, om zijn zaken te behartigen. In het tweede deel van het boek staan de oudste dochter van Juliette en Leon, Virginie Herckenrath en James de Fremery centraal. Ook hij is een succesvolle en ondernemende man. Hij komt terecht in San Francisco aan de Westkust, een stad die zich in de negentiende eeuw razendsnel ontwikkelt. Het begon met de goudkoorts, het zoeken naar goud in een cowboyachtige samenleving waar het recht van de sterkste geldt.
Annejet van der Zijl vertelt het verhaal van twee met elkaar verbonden families, maar ook veel van de ‘grote geschiedenis’, de slavernij in het zuiden van de VS, de grote Amerikaanse Burgeroorlog waarbij vele honderdduizenden slachtoffers vielen, de tijden van voorspoed en crisis. Ze trekt het verhaal door tot nu en voerde ook gesprekken met nazaten.
Het boek is boeiend en goed geschreven. Van der Zijl weet de geschiedenis dichtbij de lezer te brengen en ze legt ook het verband tussen de vroegere slavernij en hedendaags racisme. Ik vond het met name ook leuk om meer te weten over de ontstaansgeschiedenis van de stad San Francisco omdat ik deze stad in het voorjaar van 2010 bezocht en ik onder de indruk was van de kosmopolitische charmes van de stad, de veelkleurigheid, de ligging aan de Grote Oceaan met bergen en heuvels rondom. Een Nederlandse familie hoorde tot de pioniers in een land met avonturiers en ambitieuze mensen.