Jan, Jan en Bas Blokker, Het vooroudergevoel

Dit is een geschiedenisboek en ook een persoonlijk boek van vader Jan Blokker en zijn zonen Jan en Bas. Het begint in de prehistorie, duizenden jaren geleden en eindigt in het begin van de 21e eeuw. In het boek worden oude schoolplaten van Johan Isings als illustratie gebruikt. Die maakte bij voorkeur platen van het in zijn ogen glorieuze verleden van Nederland met zijn Gouden eeuw. Zo komen de hunebedden langs, de komst van de Romeinen, Karel de Grote, de Noormannen, Jacoba van Beieren, Het Leidens ontzet, de slag bij Nieuwpoort, Rembrandt van Rijn, de Franse overheersing, koning Willem 1, de eerste en tweede wereldoorlog. Je wandelt in dit boek door de hele Nederlandse geschiedenis. De laatste drie stukken zijn van respectievelijk vader Jan, zoon Jan en zoon Bas. Jan Blokker sr is geboren in 1927 en was een jongen van twaalf toen de oorlog uitbrak. Hij beschrijft in het hoofdstuk de bezetting hoe hij de bezetting heeft ervaren en ook de wederopbouw met Drees als premier. Nederland voerde toen ook een koloniale oorlog, nogal hypocriet omschreven als politionele acties. Jan jr gaat in het hoofdstuk de Ontplooiing in op de bloei van de verzorgingsstaat in de jaren zestig, zeventig en tachtig. Bas schreef het laatste hoofdstuk, de verzadiging, over de crisis die in het begin van de 21e eeuw ontstond, zichtbaar gemaakt door de opkomst van Pim Fortuyn en de moord op hem. Deze drie laatste hoofdstukken voegen een persoonlijk element aan het boek toe. Het vooroudergevoel slaat op wat je aan affiniteit met het verleden hebt, ook voor je er zelf was. Zo herinner ik dat ik als jong volwassene praatte met mijn toen ruim tachtigjarige opa en hij vertelde over het straatleven in Den Bosch in de negentiende eeuw. Dus ik weet uit mondelinge overleving nog dingen die in de negentiende eeuw plaatsvonden. Een vooroudergevoel dat in mij voortleeft.